Zoals elke ondernemer heeft Ron Oude Nijhuis van De Pannenloods in Albergen, groothandel in bouwmaterialen, wel eens klanten met een betalingsachterstand. “Dat zijn er gelukkig niet veel,” zegt hij, “maar als zo’n situatie zich voordoet moet er wel wat gebeuren. Mijn vader ging vroeger dan zelf bij zo’n klant op bezoek, maar dat wil ik niet. Ik wil sowieso liever niet zelf achter mijn geld aan, dat schept een dilemma. Enerzijds heb je gewoon recht op het geld, anderzijds loop je het risico een klant kwijt te raken. Daarom werk ik samen met IkinkBekman. Gelukkig heb ik hen niet vaak nodig, maar als ze in actie komen, doen ze het goed. Ze zijn belangrijk voor ons”

Gerrit Jan Bekman en Frank Ikink vormen samen IkinkBekman Incasso & Gerechtsdeurwaarders, gevestigd aan Twentepoort Oost in Almelo en met klanten door heel Nederland. Ze hebben hun roots in Twente en hebben meer dan twintig jaar ervaring in de incasso- en deurwaardersbranche. Met die ervaring vormen ze voor veel mkb-ondernemers een betrouwbare partij die hulp biedt bij het innen van openstaande vorderingen. Daarbij nemen ze hun klanten alles uit handen, van minnelijke tot gerechtelijke incasso’s. Bekman: “Eerst nemen we contact op met degene die niet betaalt en proberen we de reden daarvan te achterhalen. Vaak komen we ter plaatse tot een oplossing waarna de desbetreffende ondernemer overgaat tot betaling van de factuur. Kan hij of zij niet betalen, dan zoeken we naar een passende oplossing. Wil hij of zij niet betalen, dan moet er een vervolgstrategie besproken worden, uiteraard in samenspraak met de klant.” Oude Nijhuis: “Dat wil je natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen en gelukkig komt het, althans bij ons, niet vaak voor. En als het voorkomt, gaat het meestal om eenmalige klanten. Van mijn vaste klanten weet ik in het algemeen wel wat ik aan hen heb.”

Gerrit Jan Bekman van IkinkBekman Incasso & Gerechtsdeurwaarders(links) en Ron Oude Nijhuis. Van De Pannenloods. (Foto: Ben Haarhuis.)

Betalingsmoraal

Bekman vervolgt: “We hebben het sinds corona drukker gekregen, omdat bedrijven die overheidssteun hebben gekregen nu moeten terugbetalen en dan gaan sommigen keuzes maken, wat ten koste kan gaan van hun klanten. De inflatie en de prijsstijgingen hebben ook een negatieve invloed. Nu is het niet zo dat elke incasso slaagt, maar in het algemeen komt er wel een oplossing. Verder speelt de betalingsmoraal ook een rol en dan doel ik met name op de betalingstermijn. Die is in de bouwwereld bijvoorbeeld zestig à negentig dagen. Dat vind ik vreemd, net zoals ik het vreemd vind dat door veel ondernemers te snel wordt geaccepteerd dat klanten het moeilijk hebben. Als ik een nieuwe auto koop en ik betaal niet, dan zal de dealer misschien begrip hebben, maar hij zal zijn geld zeker opeisen. En terecht.”

“Zet aan de voorkant heel duidelijk op papier wat de gemaakte afspraken zijn”

Duidelijke afspraken vooraf

Om die redenen dringt Bekman aan op het maken van duidelijke afspraken vooraf: “Zet aan de voorkant heel duidelijk op papier wat de gemaakte afspraken zijn en vermeld een redelijke betalingstermijn en wat de handelingen zijn wanneer die termijn wordt overschreden. En daar moet je je als ondernemer ook echt aan houden. Dus meteen bellen, netjes vragen wat er aan de hand is en proberen er op dat moment uit te komen. Lukt dat niet, geef dan aan wat de vervolgstappen kunnen zijn en welke extra kosten die met zich mee kunnen brengen. Met andere woorden, creëer duidelijkheid. Als je dat niet doet, blijft de factuur doorgaans gewoon liggen, onderop de stapel. Werkt zo’n snelle persoonlijke en oplossingsgerichte benadering niet, dan zijn wij er als IkinkBekman om de koe bij de hoorn te vatten.”

“Communicatieve skills zijn erg belangrijk in ons werk”

Altijd een oplossing proberen te vinden

Het werk van Gerrit Jan Bekman is niet altijd leuk, met name wanneer het noodzakelijk is om betaling af te dwingen via de rechter en bij beslagleggingen. Bekman: “Dat komt inderdaad wel eens voor, maar die situaties blijven uitzonderingen. In het algemeen is ons werk afwisselend, mooi en zeker ook dankbaar. We komen immers om advies te geven en een oplossing te vinden, al dan niet met doorverwijzing naar instanties zoals het ROZ. Heel vaak lukt het ook om een oplossing te vinden. Dan is de ondernemer in kwestie opgelucht en blij en dat geldt natuurlijk ook voor onze opdrachtgever, die immers zijn geld krijgt. Om een oplossing te vinden heb je uiteraard juridische kennis nodig, maar de communicatieve skills zijn in wezen nog belangrijker. Al met al is ons werk spannend en uitdagend, want je wilt in principe maar één ding en dat is beide partijen tevreden stellen.” Ron, tot slot: “Het fijne van IkinkBekman is daarbij dat ze echt een Twents bedrijf zijn met een no nonsense en menselijke benadering. Bovendien heb je bij hen alle facetten van hun dienstverlening onder één dak en wordt alles, met korte lijnen, van a tot z geregeld. Ik ben erg blij met deze samenwerking.”

 

Geschreven door : Anno Oude Engberink

IkinkBekman is een incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor in Almelo, waar een fijne collegiale werksfeer heerst. Onze dienstverlening richt zich met name op het MKB en de advocatuur. Wij onderscheiden ons door het leveren van maatwerk, goede incassoresultaten en service! Vanwege het groeiend aantal klanten en opdrachten zijn wij op zoek naar:

INCASSO/EXECUTIEMEDEWERKER

MEDEWERKER FINANCIELE ADMINISTRATIE

 

FUNCTIE INFORMATIE INCASSO/EXECUTIE-MEDEWERKER:

  • Zelfstandig behandelen van dossiers van A tot Z
  • Opmaken van exploten voor de gerechtsdeurwaarders
  • Voeren van overleg over verhaalsmogelijkheden en strategie met juristen, gerechtsdeurwaarders en andere betrokkenen
  • Adviseren van opdrachtgevers

 

FUNCTIE INFORMATIE MEDEWERKER FINANCIELE ADMINISTRATIE:

  • Verantwoordelijk voor de financiële administratie
  • Opstellen facturen
  • Verzorgen btw-aangifte
  • Adviseren over financiële bedrijfsvoering
  • Communicatie met accountant en BFT

 

WIE BEN JIJ?

We zijn op zoek naar enthousiaste medewerkers met een afgeronde MBO opleiding (juridisch of financieel). Je bent tenminste 3 dagen per week beschikbaar. Relevante ervaring binnen de incasso- en/of deurwaardersbranche is vereist;

 

WIJ BIEDEN:

Wij bieden jou een veelzijdige baan in een omgeving waar je je kunt ontwikkelen (o.a. volgen van studie: combinatie studeren en werken). Daarnaast bieden wij een contract voor onbepaalde tijd bij gebleken geschiktheid.

 

INFORMATIE EN SOLLICITATIE

Heb jij interesse om bij IkinkBekman aan de slag te gaan, stuur dan je motivatiebrief met cv uiterlijk 1 mei 2023 naar g.bekman@ikinkbekman.nl Voor nadere informatie over de functies en sollicitatie kun je contact opnemen met Gerrit Jan Bekman, tel: 0546-799844.

Yamaha RJ03, bouwjaar 2002

 

Sleutels en papieren zijn vooralsnog niet aanwezig

 

De veiling vindt plaats op donderdag 16 maart 2023 om 14:00 uur aan het adres Tip 2 te Weerselo. Voor de veiling is er vanaf 13.45 tijd om de motorfiets te bezichtigen.

Mercedes Benz B 180, bouwjaar 2015

 

Goed onderhouden personenauto met een lage kilometerstand ( 42.625 km!) Lichte schade rechtsachter, te zien op de foto’s.

 

Sleutels en papieren aanwezig

 

De veiling vindt plaats op donderdag 6 oktober 2022 om 11:00 uur bij Vorgers Autoberging B.V. (Ambachtstraat 18 te Borne). Voor de veiling is er vanaf 10.45 tijd om de auto te bezichtigen.

 

Mercedes Benz E 200 CGI, bouwjaar 2011

 

Goed onderhouden cabriolet met een lage kilometerstand (76.737 km!)

 

Sleutels en papieren aanwezig

 

De veiling vindt plaats op 14 juli 2022 om 13:00 uur bij Vorgers Autoberging B.V. (De Giem 12 te Enschede). Voor de veiling is er vanaf 12:30 tijd om de auto te bezichtigen.

IkinkBekman is een Incasso- en Gerechtsdeurwaarderskantoor gevestigd in Almelo. Ons team bestaat uit 5 medewerkers. Wij richten ons op ondernemers in de MKB branche en advocatuur.

Ter aanvulling op ons team zoeken wij:

Een (ervaren) incasso/executiemedewerker (m/v)

Omschrijving van de taken:

  • Behandelen van incasso-opdrachten
  • Onderhouden van contact met debiteuren, klanten en derden
  • Assisteren van de gerechtsdeurwaarders bij hun ambtelijke werkzaamheden (maken van exploten, onderzoeken verhaalsmogelijkheden etc.)
  • Behandelen van in- en uitgaande post, telefoon en e-mailverkeer
  • Optimaliseren van interne processen

Jouw profiel:

  • MBO/HBO opleiding
  • Relevante werkervaring
  • Klantgerichte instelling
  • Goede communicatieve eigenschappen
  • Minimaal 24 uur per week beschikbaar

Wij bieden:

  • Een afwisselende baan in een klein team
  • Zelfstandigheid en vrijheid van werken
  • Marktconform salaris

Ga je graag resultaatgericht aan het werk en ben je ondernemend ingesteld, dan gaan we graag met je in gesprek.

Geïnteresseerd?

Stuur dan uiterlijk 22 april as. je motivatiebrief en cv naar g.bekman@ikinkbekman.nl. Voor meer informatie: Gerrit Jan Bekman, tel: 06-55873872

Aangepaste openingstijden tijdens de feestdagen:

Vrijdag 24 december 2021 zijn wij vanaf 13:00 gesloten
Vrijdag 31 december 2021 zijn wij de hele dag gesloten

Uiteraard zijn wij de week tussen kerst en oud & nieuw beschikbaar voor uw (spoed)opdrachten.

IkinkBekman Incasso & Gerechtsdeurwaarders wenst u prettige feestdagen!

Bedrijven die gebruik hebben gemaakt van de TVL of NOW-regelingen, staan per 1 oktober 2021 weer op eigen benen. De economie draait weer volop en de werkloosheid is laag.

Wees echter alert!

Bovenstaande kan inhouden dat bedrijven die bijvoorbeeld gebruik hebben gemaakt van de TVL (Tegemoetkoming Vaste Lasten) hun omzet op korte termijn nog niet op het gewenste niveau hebben. Het risico van het onbetaald laten van facturen zal wellicht nadrukkelijker aanwezig zijn.

Wanneer uw klant een factuur niet binnen de overeengekomen betalingstermijn betaalt en ook op een betalingsherinnering niet reageert, is directe actie ondernemen van belang. U kunt bijvoorbeeld telefonisch contact opnemen met uw klant en naar de reden vragen van het niet betalen en vervolgens proberen een concrete betaalafspraak te maken.